Udfordringer inden Ungdoms-VM starter

• Post author:
  • Post category:Ikke-kategoriseret

Det er en hårdt prøvet holdkaptajn, Leif Kristensen der skriver om problemer allerede inden at de danske spillere ved ungdoms-VM i Khanty-Mansiysk har udført de første træk i turneringen:

Efter planmæssig afgang med Lufthansa fra Billund 14:30 mandag skulle Vi flyve videre med Lufthansa til Moskva Domodedova 19:00, men her begyndte vanskelighederne. Flyet skulle lande i Domodedova 19/9, 23:10 og Jespers visum var først gyldigt 20/9. Trods flere forsøg fra Lufthansa og opkald til Moskva kunne Jesper ikke komme med flyet, så han måtte blive i Frankfurt, mens vi andre fortsatte til Moskva. Jesper fik en gratis hotelovernatning af Lufthansa og skulle så med det første Lufthansafly til Moskva næste dag, selv om flyselskabet Iike var glad for, at en ikke myndig person skulle rejse alene.

Vi andre landede rettidigt i Moskva og så begyndte vores problemer. Alle passagerers pas skulle kontrolleres, der var kun få til at udføre jobbet, og russere er gode til at snyde sig frem i køer, Så det tog næsten 2 timer, inden vi kom igennem. Da vi havde fundet bagagen, skulle vi bare frem til lufthavnshotellet, men den gratis bus til hotellet kørte lige for næsen af os – den næste kom et kvarter senere. Vi overvejede at tage en taxa, men da chaufføren forlangte over 200 kr for et tur på 5 minutter, ventede vi på bussen. Kl. 01:30 var vi fremme på hotellet og ½ time senere kunne vi komme til køjs.

Tirsdag morgen stod vi tidligt op for at få checket bagagen ind til Khanty-Mansiysk og få lavet Jespers billet om, da han ikke kunne nå det reserverede fly – der var ingen ledige direkte billetter før torsdag 22/9, og det fly ville ankomme så sent, at Jesper ikke kunne nå 1. runde, så det duede ikke.

Løsningen blev, at Jesper måtte vente i Moskva til om aftenen, hvor han kunne komme med et fly til Tyumen, hvor det ville lande kl. 01:00 21/9. Imens ventede vi andre i lufthavnen, hvor vort fly til Khanty-Mansiysk afgik rettidigt, så vi landede der 17:10, I lufthavnen var der stor modtagelse med sang og dans og tv, inden vi med bus ankom til Hotel Olympic.

Vi fik efter kort tid vores gode værelser og kunne slappe af inden aftensmaden, hvorefter holdkaptajnen beordrede nattero klokken 22.

Jesper landede rettidigt i Tyumen og fik nogle timer senere checket bagagen ind og udleveret boardingkort til flyet til Khanty-Mansiysk 8:10.

Efter er god nats søvn fik vi andre morgenmad og har været på en lille gåtur for at indkøbe forsyninger. Da vi kom tilbage til hotellet, fik vi besked om, at Jespers flyafgang først var udsat 4 timer …  derefter at flyet desværre var yderligere forsinket, så det først afgik tidligt torsdag morgen. En yderligere forsinkelse af flyet gør, han kun lige nåede frem inden rundestart. Selvfølgelig alt andet end optimalt, men glæden ved bare at være kommet frem er stor.

Jesper Søndergaard Thybos fly var forsinket, så han kom ikke med på det første holdbillede fra Khanty-Mansiysk. Heldigvis nåede han frem inden rundestart torsdag. Foto: Leif Kristensen

Link til hjemmesiden: http://wy2016.fide.com/

Link til live på 24 brætter: http://wy2016.fide.com/live-games/ (ingen danskere i runde 1)